موتورهای جستجو در نحوه خزیدن سایت و تحلیل محتوای موجود در آن محدود هستند. موتورهای جستجو مانند انسان ها سایت ها را مشاهده نمی کنند. در این بخش، بر روی جنبه های فنی ساخت صفحات وب تمرکز می کنیم تا هم برای موتورهای جستجو و هم برای انسان ها به خوبی کار کنند. این فصل از راهنما را با برنامه نویسان، مدیران شبکه و طراحان سایت شرکت تان به اشتراک بگذارید تا تمام واحدهای فنی وب سایت تان با یکدیگر هماهنگ باشند.
برای اینکه بتوانید در لیست موتورهای جستجو فعالیت بهتری داشته باشید، باید محتوای مهمتان به شکل فرمت متنی HTML باشد. علی رغم پیشرفت های موجود در تکنولوژی موتورهای جستجو، تصاویر، فایل های فلش، کدهای جاوا و سایر محتوای غیر متنی اغلب توسط موتورهای جستجوگر نادیده گرفته می شوند و ارزشی برای خزندگان موتورهای جستجو ندارند. آسان ترین روش برای اطمینان از اینکه کلمات و عباراتی که برای بازدید کنندگان خود به نمایش می گذارید توسط موتورهای جستجوگر خوانده می شوند این است که آن ها را در فرمت متنی HTML قرار دهید. البته برای افرادی که به دنبال فرمت بهتر یا استایل نمایش بصری هستند، روش های پیشرفته تری نیز وجود دارد:
بیشتر سایت ها با محتوای قابل ایندکس، مشکل دارند. به همین خاطر بررسی دوباره این موضوع بسیار مهم است. با استفاده از ابزارهایی همچون Google's cache ، SEO-browser.com یا MozBar می توانید ببینید که چه عناصری از محتوای شما در موتورهای جستجو قابل مشاهده و ایندکس شده است.
همین امر باعث می شود موتورهای جستجو نتوانند به خوبی مرتبط بودن محتوا را با کلمات و عبارات جستجو شده بسنجند. از طریق Google Cache می توان به نتایج جالبی رسید. مثلاً می فهمیم که یک سایت به طور کلی بر پایه فلش طراحی شده است. متاسفانه این گزینه بسیار ناراحت کننده است زیرا بدین معنی است که موتورهای جستجو نمی توانند محتوای متنی آن را ایندکس کنند یا حتی لینکی به بازی های موجود در آن بدهند.
بدون وجود متن، این صفحه برای به دست آوردن رتبه مناسب در موتورهای جستجو مسیر دشواری را پیش روی خود خواهد داشت تنها بررسی محتوای متنی کافی نیست شما باید از ابزارهای سئو برای بررسی اینکه صفحه ساخته شده در موتورهای جستجو قابل نمایش است نیز استفاده کنید. این روش بر روی تصاویر و لینک ها نیز قابل اعمال است.
موتورهای جستجو برای قرار دادن صفحات موجود در نتایج جستجو به محتوای شما نیاز دارند و باید آن را ببینند. همچنین برای اینکه بتوانند محتوای شما را پیدا کنند، در ابتدا به لینک نیاز دارند. وجود ساختار لینک قابل خزش که به Crawler های موتورهای جستجو اجازه می دهند در مسیر سایت برای یافتن تمامی صفحات حرکت کنند، امری کاملاً ضروری است. هزاران هزار سایت در ساخت و سازماندهی ناوبری خود دچار اشتباه می شوند و همین امر باعث می شود موتورهای جستجو نتوانند به تمام محتوای آن ها دسترسی داشته باشند
خزندگان گوگل به صفحه A می رسند و در آن لینکی به صفحات B و E پیدا می کنند. با این حال، اگرچه صفحات C و D ممکن است صفحات مهمی باشند، اما خزندگان گوگل راهی برای دستیابی به آن ها ندارند زیرا هیچ لینک مستقیم و قابل خزشی به صفحات C و D اشاره نمی کند. اگر خزندگان موتورهای جستجو نتوانند به صفحات شما دسترسی داشته باشند؛ محتوای عالی، هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب و بازاریابی هوشمندانه نیز نمی تواند موثر باشد چرا که هیچ لینکی از سایت شما به آنها داده نشده و موتورهای جستجو حتی از وجود این صفحات مطلع نیستند!
چرا برخی از صفحات سایت برای موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند؟
اگر شما کاربران سایت خود را ملزم می کنید قبل از دسترسی به محتوای سایت، فرم آنلاینی را پر کنند، به احتمال زیاد موتورهای جستجو چنین نواحی محافظت شده ای را هرگز مشاهده نکنند. فرم ها ممکن است نیازمند نام کاربری و کلمه عبور یا فرمی مرتبط با نظر سنجی باشند. به هر صورت، در هر دو مورد خزندگان موتورهای جستجو تلاشی برای پر کردن فرم نخواهند کرد. به این ترتیب، محتوا و لینک های موجودی که در پشت فرم قرار دارد برای موتورهای جستجو نامرئی محسوب می شود.
اگر از جاوا اسکریپت برای لینک های خود استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که موتورهای جستجو آن لینک ها را نمی خزند یا توجه بسیار کمی به لینک های موجود در این کدها نشان می دهند. اگر می خواهید صفحات شما توسط ربات های موتورهای جستجوگر ایندکس شوند، باید لینک های استاندارد HTML را جایگزین جاوا اسکریپت های موجود در هر صفحه کنید.
متا تگ کنترل ربات های موتور جستجو و فایل robots.txt به صاحبان سایت اجازه می دهند دسترسی خزنده های موتور جستجو به یک صفحۀ خاص را محدود کنند. فقط به خاطر داشته باشید که باید صفحاتی را مسدود کنید که واقعا نیازی به ایندکس شدن آن ها در موتورهای جستجو ندارید. بسیار اتفاق افتاده است که استفاده از این متا تگ یا فایل robot.txt سبب مسدود کردن کلی ربات های موتور جستجوگر شده است. پس در استفاده از آنها دقت کنید.
از لحاظ فنی، لینک های موجود در فریم ها و آی فریم ها قابل خزیدن هستند، اما هر دوی این موارد مشکلاتی را در زمینه سازماندهی و دنبال کردن لینک ها برای موتورهای جستجو ایجاد می کنند. پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از این موارد دوری کنید، مگر اینکه کاربر حرفه ای باشید و درک خوبی از نحوه ایندکس و دنبال کردن لینک ها در فریم ها داشته باشید.
اگرچه این موضوع به هشداری که در بالا دادیم مرتبط می شود، اما از آنجایی که مشکلات بسیاری را فراهم می کنند باید به آنها به صورت جداگانه اشاره کنیم. برخی از وبمسترها باور دارند اگر یک باکس جستجو در سایت خود قرار دهند، موتورهای جستجو قادر خواهند بود هر چیزی که بازدید کنندگان جستجو می کنند را به راحتی بیابند. متاسفانه باید بدانید که خزنده ها، جستجو را برای یافتن محتوا انجام نمی دهند. اگر لینکی در سایت خود نداشته باشید دسترسی به سایر محتواهای موجود در سایت برای خزندگان بسیار دشوار خواهد بود.
لینک هایی که در فایل های Flash، Java یا سایر افزونه ها قرار دارن، برای ربات های جستجو قابل خزیدن نیستند. همین امر باعث می شود محتوای موجود از دید موتورهای جستجو پنهان بماند.
موتورهای جستجو تنها تعداد محدودی از لینک های موجود در یک صفحه را می خزند. این محدودیت در شمارش برای تشخیص اسپم و تعیین رتبه بندی ضروری است. صفحاتی که هزاران لینک در خود دارند ممکن است اصلاً خزیده و ایندکس نشوند.
نکته: اگر شما بتوانید از موارد بالا در سایت خود جلوگیری کنید، لینک هایی تمیز و قابل ایندکس خواهید داشت که به ربات های جستجو اجازه می دهند به راحتی به محتوایتان دسترسی داشته باشند.
تگ "Rel="nofollow را می توان با دستور زیر به کار برد:
<a href="https://novin.com" rel="nofollow">Best Seo Ever!</a>
لینک ها ممکن است تگ ها و صفات زیادی داشته باشند. موتورهای جستجو تقریباَ همۀ آنها را نادیده می گیرند. تنها یک استثنا در این زمینه وجود دارد و آن هم تگ "Rel="nofollow است. در مثال بالا اضافه کردن تگ "Rel="nofollow به لینک، به موتورهای جستجو می گوید که صاحب سایت دوست ندارد لینک مورد نظر به عنوان تاییدیه وب سایت اشاره شده، تفسیر شود.
همانطور که می دانید صفت Nofollow به صورت تحت الفظی به موتورهای جستجو دستور می دهد که لینکی را دنبال نکنند (هر چند در برخی از موارد این لینک ها نیز دنبال می شوند). تگ nofollow روشی است که به صاحبان سایت ها کمک می کند از دیدگاه ها و لینک های اسپم به صورت خودکار جلوگیری کنند. لینک هایی که تگ nofollow دارند توسط هر موتور جستجویی به شیوه متفاوتی تفسیر می شوند، اما واضح است که همانند لینک های معمولی با آن ها برخورد نمی کنند.
آیا لینک های nofollow بد هستند؟
اگرچه لینک های nofollow همانند لینک های Follow با ارزش نیستند، اما چنین لینک هایی به عنوان بخش طبیعیِ پروفایل لینک لینک بیلدینگ سایت ها محسوب می شوند. یک سایت با لینک های داخلی فراوان می تواند لینک های nofollow بیشتری نیز داشته باشد و این موضوع اصلاً چیز بدی نیست. در حقیقت، فاکتورهای رتبه بندی نشان می دهد که سایت هایی که رتبه بالاتر دارند، درصد بیشتری از لینک های دریافتی nofollow را در اختیار دارند.
همانطور که می دانید کلمات کلیدی برای فرآیند جستجو یک موضوع ضروری است. کلمات کلیدی آجرهای سازنده موتورهای جستجو و زبان رسمی شان هستند. در حقیقت، علم و دانش کلی بازخوانی اطلاعات (همچون موتورهای جستجو مبتنی بر وب مانند گوگل) بر اساس کلمات کلیدی کار می کنند. زمانی که خزندگان موتورهای جستجو، محتوای سایتی را می خزند و ایندکس می کنند آنها پیگیر کلمات کلیدی موجود در آن هستند. میلیون ها پایگاه دادۀ کوچک وجود دارند که هر کدام از آن ها بر روی یک عبارت یا کلمه کلیدی خاص تمرکز دارند (به جای اینکه تمام آنها بر روی یک پایگاه داده بزرگ نگه داشته شوند). این پایگاه داده ها به موتورهای جستجو اجازه می دهند داده های مورد نیاز خود را در عرض چند ثانیه بازخوانی نمایند.
سه نوع فراخوان عمل که نرخ تبدیل سایتتان را به سقف میچسباند!
واضح است که اگر بخواهید صفحه شما برای واژۀ کیف در موتورهای جستجو رتبه ای داشته باشد، باید این کلمه را در قسمتی از محتوای خود که ایندکس می شود به کار ببرید.
کلمات کلیدی خواسته و نحوۀ تعامل ما با موتورهای جستجو را مشخص می کنند. زمانی که کلمه کلیدی را برای جستجو وارد می کنیم، موتور جستجو به دنبال صفحاتی می گردد که از این عبارت در محتوای خود استفاده کرده اند و سپس اطلاعات را بازخوانی می کند. ترتیب کلمات، املا و تلفظ کلمه کلیدی می تواند اطلاعاتی اضافی برای موتورهای جستجو فراهم آورد تا بتوانند نتایج بهتری در اختیار کاربران قرار دهند و صفحات را بهتر رتبه بندی کنند.
موتور جستجو نحوۀ به کارگیری کلمات کلیدی را در یک صفحه اندازه گیری می کند تا ارتباط آن با کوئری مورد نظر را تعیین نماید. یکی از بهترین روش ها برای بهینه سازی رتبه بندی صفحه این است که از کلمات کلیدی که می خواهید در نتایج جستجویشان رتبه بالایی داشته باشید در عنوان، متن محتو و متا دیتا استفاده کنید.
زمانی که بر روی کلمات کلیدی خاصی تمرکز می کنید، رقابت موجود را برای خود کمتر کرده و شانس خود برای رسیدن به رتبه های بالای نتایج جستجو را بالا می برید. نمودار زیر ارتباط واژه گسترده ای همچون کتاب را با یک عنوان خاص مانند داستان دو شهر مقایسه کرده است. به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه نتایج زیادی برای واژه های گسترده و پر کاربرد وجود دارد، اما نتایج به دست آمده برای یک واژه خاص کمتر است. این موضوع نشان می دهد که واژه یا عبارت های خاص رقابت کمتری دارند.
از زمان ظهور پدیده موتورهای جستجو، برخی از افراد از کلمات کلیدی به نحوی استفاه می کنند تا بتوانند نتایج به دست آمده در موتورهای جستجو را دستکاری نمایند. این فعالیت ها در برگیرنده استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Stuffing) در متن، آدرس سایت، متا تگ ها و لینک ها است. متاسفانه این تاکتیک بیشتر از آنکه برای شما منفعت داشته باشد، به سایت تان ضرر می زند.
در سال های ابتدایی، موتورهای جستجو از کلمات کلیدی به عنوان سیگنال اصلی مرتبط بودن استفاده می کردند و به نحوه کاربرد این کلمات کاری نداشتند. امروزه اگرچه موتورهای جستجو نمی توانند متون را همانند انسان ها بخوانند و درک کنند، اما استفاده از یادگیری ماشینی به آنها اجازه داده است درک بهتری از شرایط داشته باشند.
بهترین روش برای کاربرد کلمات کلیدی این است که آنها را به صورت طبیعی و استراتژیک استفاده کنید. اگر کلمه کلیدی هدف شما "برج ایفل" است، بهتر است که محتوایی درباره برج ایفل، تاریخچه آن و هر آنچه که به برج ایفل مربوط است، تولید کنید. از سوی دیگر، اگر بخواهید به سادگی واژه برج ایفل را در یک صفحه با متن غیر مرتبط قرار دهید، تلاشتان کاملاً بی فایده خواهد بود.
هدف استفاده از کلمات کلیدی این نیست که برای تمام کلمات کلیدی رتبه بالایی داشته باشید. هدف این است که برای کلمات کلیدی رتبه بالا داشته باشید که می توانید خدماتی را در قبالشان ارائه کنید.
استفاده از کلمات کلیدی و هدف گیری کاربران بر اساس آنها، هنوز هم بخش مهمی از الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو محسوب می شوند. بنابراین ما می توانیم با استفاده از این تکنیک ها صفحه بهینه سازی شده ای را ایجاد کنیم. ما در نوین تجربه های بسیاری در این زمینه کسب کرده ایم. پیشنهاد می کنیم از کلمات کلیدی به صورت زیر استفاده کنید:
حداقل یکبار در تگ عنوان از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. سعی کنید کلمه کلیدی به ابتدای عبارت یا جمله نزدیک تر باشد (در ادامه این مورد را بررسی خواهیم کرد).
بهتر است کلمه کلیدی خود را در نزدیکی بالای صفحه قرار دهید.
حداقل دو یا سه بار از کلمات هم معنی به جای کلمه کلیدی خود در بدنه متن استفاده کنید. در صورتی که متن تان طولانی است می توانید بیشتر از این تعداد نیز از کلمه کلیدی تان و هم معنی هایش استفاده کنید، اما تجربه نشان داده است که تعداد بیشتر تاثیری بر روی رتبه بندی ندارد.
حداقل یک بار از کلمه کلیدی مورد نظر خود در تگ Alt هر تصویر استفاده کنید. این کار نه تنها می تواند به جستجوی محتوای شما در وب کمک کند، بلکه در جستجوی تصاویر نیز بر روی رتبه بندی شما تاثیر خواهد گذاشت و به تدریج باعث افزایش ترافیک سایت تان می شود.
کلمه کلیدی خود را حداقل یک بار در آدرس صفحه (URL) به کار ببرید. مقاله بهینه سازی آدرس سایت به شما کمک می کند که در این مورد بیشتر بدانید.
کلمه کلیدی مورد نظر خود را حداقل یک بار در تگ توضیحات متا بگنجانید. به این نکته توجه داشته باشید که تگ توضیحات متا برای رتبه بندی توسط موتورهای جستجو به کار نمی رود، اما به شما کمک می کند کلیک های بیشتری از طریق صفحات نتایج جستجو به دست آورید. به همین خاطر تگ توضیحات متا به ریچ اسنیپت تبدیل شده است که توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.
به طور کلی، سعی کنید از کلمات کلیدی خود در انکر تکست هایی که به سایر صفحات سایت تان اشاره دارند، استفاده نکنید. این کار با عنوان Keyword Cannibalization شناخته شده است.
عنصر عنوان در یک صفحه بدین معنی است که شما توصیف دقیق و هوشمندی از محتوای صفحه خود ارائه می کنید. انجام این کار برای بهینه سازی موتورهای جستجو و تجربیات کاربری ضروری است. از آنجایی که تگ عنوان بخش مهمی از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو اسست، تمرینات زیر برای ایجاد تگ عنوان مناسب می تواند برای سئوی سایت بسیار عالی باشد.
توصیه هایی که در زیر مشاهده می کنید، مراحل ضروری برای بهینه سازی تگ عنوان برای موتورهای جستجو را نشان می دهد:
به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو تنها 65 الی 75 کاراکتر اول تگ عنوان را در نتایج جستجو نشان می دهند و در صورتی که عنوان صفحه طولانی تر باشد از "..." استفاده می کنند. همچنین، این قانون کلی برای بیشتر شبکه های اجتماعینیز صدق می کند. بنابراین اگر می خواهید تگ عنوان مناسبی داشته باشید در انتخاب تگ عنوان خود دقت کنید. البته اگر کلمات کلیدی متعددی را می خواهید هدف قرار دهید و وجود آنها در تگ عنوان برای رتبه بندی ضروری است می توانید عنوان خود را طولانی تر انتخاب کنید.
هر چقدر کلمات کلیدی شما به ابتدای تگ عنوان نزدیک تر باشد برای رتبه بندی سایت تان مفید تر خواهد بود زیرا کاربران بیشتر به ابتدای جملات موجود در نتایج جستجو نگاه می کنند.
شما می توانید تگ عنوان های خود را با نام برندتان به پایان برسانید. این کار باعث افزایش آگاهی از برند می شود و نرخ کلیک بیشتری را در موتورهای جستجو ایجاد می کند. برخی از اوقات قرار دادن نام برند در ابتدای تگ عنوان می تواند معنادار باشد. از آنجایی که کلمات موجود در ابتدای تگ عنوان وزن و ارزش بیشتری دارند. بنابراین در مورد عبارات و کلمات کلیدی که در این موقعیت قرار می دهید، هوشیار باشید.
تگ عنوان باید توصیفی و خوانا باشد. تگ عنوان اولین برخورد بازدیدکننده با برند شماست و باید بتواند حس مثبتی را به او انتقال دهد. ایجاد تگ عنوان قانع کننده و جذاب به شما کمک خواهد کرد توجه افراد را در موتورهای جستجو به خود جلب کنید و از این طریق بازدید کننده بیشتری به سمت سایتتان جذب نمایید. این موضوع بیان می کند که سئو نه تنها درباره بهینه سازی سایت و کاربرد استراتژیک کلمات کلیدی است، بلکه به تجربه کاربری نیز مربوط می شود.
متا تگ ها در اصل به عنوان فیلتری برای ارائه اطلاعات درباره محتوای وب سایت ها در نظر گرفته می شوند. چند مورد از متا تگ های عمومی به شرح زیر است:
متا تگ کنترل ربات های جستجو را می توان برای کنترل فعالیت خزنده های موتورهای جستجو در هر صفحه از سایت مورد استفاده قرار داد. روش های متعددی برای استفاده از این متا تگ ها برای کنترل رفتار موتورهای جستجو وجود دارد:
از تگ توضیحات متا به عنوان توضیح کوتاهی از محتوای صفحه استفاده می شود. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی موجود در این تگ برای رتبه بندی استفاده نمی کنند، اما توضیحات متا اولین منبع برای اسنپیت هایی از متن است که در زیر لینک ها در موتورهای جستجو نمایش داده می شوند.
توضیحات متا به عنوان یک متن تبلیغاتی عمل می کند و می تواند توجه بازدید کننده را به خود جلب نماید. به همین خاطر مهم ترین بخش از بازاریابی موتورهای جستجو است. ایجاد یک توضیح قانع کننده و جذاب با استفاده از کلمات کلیدی مهم می تواند نرخ کلیک بالاتری را از صفحه نتایج به دست آورد.
توضیحات متا می تواند هر طولی داشته باشد، اما موتورهای جستجو عمدتاً اسنیپت های بیشتر از 160 کاراکتر را به طور کامل نمایش نمی دهند. به همین خاطر استفاده از این گزینه به عنوان محدوده مناسب، هوشمندانه خواهد بود.
در نبود توضیحات متا، موتورهای جستجو، اسنیپت جستجویی را از سایر عناصر موجود در صفحه ایجاد می کنند. برای صفحاتی که کلمات کلیدی و موضوعات مختلفی را هدف قرار می دهند، این یک تاکتیک معتبر محسوب می شود.
این فقط محتوای خوب نیست که در میزان بازدید و رتبهبندی سایت شما اثر میگذارد! عامل دیگری هم است که شاید به اندازه محتوا شناخته شده نباشد، اما قطعا همینقدر مهم است: یعنی سئو! پس دیگر نباید به این خیال باشید که چون محتوای خوبی تولید کردهاید، حتما مورد بازدید خواهید بود!
در ادامه مطلب به موضوع سئو و اهمیت آن میپردازیم